مقالات تجهیزات پزشکی و مواد شیمیایی

هیدرو کلریک اسید

هیدرو کلریک اسید

هیدرو کلریک اسید:

هیدرو کلریک اسید یک محلول شفاف، بی‌رنگ و با بوی بسیار تند از هیدرون کلرید در آب است. یک اسید معدنی بسیار خورنده و قوی با استفاده‌های صنعتی زیاد است. هیدروکلریک اسید به‌طور طبیعی در اسید معده یافت می‌شود.

پی‌اچ (pH) این اسید بین ۰ تا ۲ می‌باشد. از ویتریول (سولفوریک اسید) و نمک طعام به دست آمد. اسید کلریدریک یک خورنده قوی است و به طور طبیعی و به صورت رقیق در آب معده وجود دارد.

به نام های دیگر هیدروکلریک اسید میتوان به به نام‌های اسیدم سالیس، موریاتیک اسید و جوهر نمک اشاره کرد.گازی بی رنگ و همینطور اسیدی میباشد گاز کلرید هیدروژن در صورتیکه در آب حل شود، اسید کلریدریک نامیده می شود .

کاربرد ها:

. در تولید ترکیبات الی و غیر الی . خالص سازی نمک . در صنعت چرم سازی . در تولید غذا، مواد تشکیل دهنده غذا و افزودنی های غذایی . در تولید ژلاتین . نظافت و خانه‌داری . حل کردن کلسیم کربنات

اخطار:

حتما باید نکات ایمنی را رعایت کنید از دستکش و وسایل ایمنی استفاده کنید همینطور ظروف فلزی نگهدارنده مناسبی برای این اسید به دلیل خورنده بودن نیستند .

این ماده سمی شناخته شده و در صورت تماس با پوست باعث سوختگی شدید و در صورت بلع و تنفس ان باعث اسیب به ریه مشکلات تنفسی اسیب شدید به گلو معده و غیره شود.باعث تغییر رنگ دندان و پوسیدگی دندان میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.