مقالات تجهیزات پزشکی و مواد شیمیایی

منو پتاسیم فسفات

منو پتاسیم فسفات

منو پتاسیم فسفات:
مونوپتاسیم فسفات (به انگلیسی: Monopotassium phosphate) با فرمول شیمیایی KH۲PO۴ یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم ۵۱۶۹۵۱ است. که جرم مولی آن 136.086 g/mol می‌باشد. شکل ظاهری این ترکیب، پودر سفید آب شونده است.
خلوص بالا و حلالیت فوق العاده است.
منو پتاسیم فسفات به مقدار کمی در اتانول حل می شود و محلول در آب است.
کود منو پتاسیم فسفات حاوی فسفر و پتاس و عاری از نیتروژن می باشد.
برای استفاده از مونو پتاسیم فسفات، واحد اندازه گیری خود را بر اساس گرم ( نه بر اساس حجم ) در نظر بگیرید. مثال :یک گرم از این ماده را در صد میلی لیتر آب 40 درجه سانتیگراد حل کنید. این ماده به میزان زیادی قابلیت انحلال در آب را دارد، با این حال میزان انحلال پذیری آن در آب بستگی به دمای آب مورد نظر دارد.
کاربرد منو پتاسیم فسفات:
کاربرد منو پتاسیم فسفات علاوه بر صنایع کشاورزی و استفاده از آن به عنوان کود، در مکمل غذایی، کود قارچ کش و ماده اصلی در نوشابه های انرژی زا می باشد. همچنین منو پتاسیم فسفات در صنایع نساجی و در فرآیندهای تخمیری نیز کاربرد دارد. منو پتاسیم فسفات به عنوان بافر و تصفیه کننده فلزی به کار برده می شود.
مکمل غذایی و بعنوان ماده افزودن
استفاده پزشکی
کود قارچ کش
ماده اصلی در نوشابه های انرژی زا استفاده می شود.به مزایای دیگر کود منو پتاسیم فسفات میتوان به افزایش ریشه زایی و افزایش عملکرد انزیم های گیاه و ثابت نگه داشتن اسیدیته خاک و…میتوان اشاره کرد.
خطرات:
در حالت کلی مونو پتاسیم فسفات ممکن است به پوست و چشم آسیب بزند و باعث سوزش دستگاه تنفسی شود. پس هنگام استفاده از مونو پتاسیم فسفات رعایت کلیه نکات ایمنی الزامی می باشد.و عوارضی همچون سردرد احساس خستگی تهوع اسهال و …را در پی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.