مقالات تجهیزات پزشکی و مواد شیمیایی

سدیم هیدروژن کربنات

هیدروژن کربنات

سدیم هیدروژن کربنات:
سدیم هیدروژن‌کربنات یا سدیم بی‌کربنات با فرمول NaHCO3 یکی از نمکهای سدیم در ترکیب با کربنیک اسید است که تنها یک اسیدی این ترکیب باسدیم جایگزین شده‌است. این ترکیب، بی‌بو و بی‌طعم است که کمی دارای خاصیت بازی است و به صورت پودر سپید یا بلورین است و به آن جوش شیرین می‌گویند. بی‌کربنات جاذب رطوبت و بوگیر است.از این ماده برای متخلخل کردن خمیر نان نیز استفاده می‌شود. بی‌کربنات سدیم بیشتر به وسیلهٔ فرایند سلوی ساخته می‌شود که همان واکنش کلرید سدم امونیاک و کربن دی اکسید دراب است که بی‌کربنات سدیم به صورت رسوب به دست آمده پس از صاف کردن و خشک کردن با حرارت به کربنات سدیم تبدیل خواهد شد. سالانه نزدیک به ۱۰۰۰۰۰ تن جوش شیرین فرآوری می‌شود. همچنین می‌توان با عبور دادن گاز از درون محلول جوشان کربنات سدیم خالص یا محلول هیدروکسید سدیم بی‌کربنات سدیم را به شکل رسوب ته‌نشین شده به دست آورد. جوش شیرین
کاربرد ها:
سدیم بی‌کربنات کاربردهای زیادی در کیک‌پزی دارد، چون خواص تخمیری دارد و از طریق تولید کربن دی اکسید، سبب پف کردن خمیر می‌شود.صنعت نساجی و دباغی یکی از بارزترین مصارف سدیم بی کربنات در تولید پارچه‌های پشمی و ابریشمی است. صنعت نساجی، از جوش شیرین برای رنگرزی و چاپ پارچه استفاده وسیعی می‌کند. صنعت دباغی نیز بی کربنات سدیم را به عنوان یک عامل خنثی‌کننده مواد رنگرزی در فراینده رنگ استفاده می‌کند. لاستیک و پلاستیک به دلیل اینکه بی کربنات سدیم، دی اکسید کربن آزاد می‌کند بنابراین به عنوان عامل فوم ساز در فرایند تولید لاستیک و پلاستیک استفاده می‌شود. دی اکسید کربن آزاد شده برای کنترل شکل محصولاتی که از لاستیک و پلاستیک ساخته می‌شود کاربرد دارد. در صنعت تولید پودرهای آتش‌نشانی نیز کاربرد فراوانی دارد. اگر موهای چربی دارید همینطور از شوره سر رنج میبرید میتوانید از جوش شیرین به دلیل ویژگی لایه برداری و قلیایی بودن برای حفظ تعادل چربی موهای خود (با اضافه کردن جوش شیرین به شامپوی خود) استفاده کنید. جوش شیرین همچنین دارای خواص ضدالتهابی و ضدعفونی‌کننده نیز هست و این امر آن را به یک ماده ایده‌آل در کرم‌های بدون نسخه برای تحریک پوست، گزش اشکال و بثورات خفیف تبدیل کرده است.
جوش شیرین یک داروی خانگی برای سفید کردن دندان‌ها است. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که خمیردندان حاوی جوش شیرین برای سفید کردن دندان و ازبین‌بردن پلاک‌ها، بهتر از خمیردندان بدون جوش شیرین است.
این احتمالاً به این دلیل است که جوش شیرین دارای خواص سایشی ملایمی است که باعث می‌شود پیوند‌های مولکول‌های لکه‌دار دندان‌ها را بشکند. همچنین دارای خواص ضد باکتری و ضدمیکروبی است که می‌تواند به مبارزه با باکتری‌های مضر کمک کند. بعضی اوقات پوست آرنج یا زانو به دلایل مختلف زبرو یا بیماری پوستی مثل اکنه روی پوست مشاهده می‌شود و این حالت آزاردهنده است اما اگر شما مقداری جوش‌شیرین را با مقدار کمی آب مخلوط کنید تا مخلوط حالت چسبی شکل پیدا کند حالا این مخلوط چسبی را به زانو یا آرنج بمالید تا پوست زبر نرم و همینطور به بهبود اکنه کمک میکند.جوش شیرین یک لایه بردار قوی برای صورت است، همچنین از آن می‌توان برای برطرف کردن بوی بد بدن نیز استفاده کرد اما شاید مهم‌ترین اثر آرایشی-بهداشتی جوش شیرین درمان آفتاب سوختگی است که برای استفاده از آن کافی است در حمام آب گرم را باز کنید و نیم فنجان جوش شیرین به آن اضافه کنید تا یک لوسیون پوستی برای التیام آفتاب سوختگی داشته باشید.
اخطار:
خوردن این ماده بی‌ضرر است مگر اینکه به مقدار خیلی زیاد باشد. بوییدن آن ممکن است سبب سوزش بینی یا گلو شود. در اثر تماس با پوست‌های حساس ممکن است باعث خارش یا سوزش پوست شود. در اثر تماس با چشم ممکن است سبب ایجاد سوزش و سرخی در چشم شود. کسانی که ناراحتی معده دارند، نبایستی از فراورده‌هایی که در تولید آن‌ها از جوش شیرین استفاده شده و به‌طور مشخص، نباید از نان‌های پخته شده توسط جوش شیرین استفاده کنند. چرا که برای هضم غذا مضر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.